dilluns, 17 de novembre del 2014

QUÈ AGUSTET ESTEM!!!

Bé, ja hem passat la mitat de novembre i ens queda un mes curt per acabar l'avaluació. Com sempre el curs passa volant i aquest primer trimestre, el mes llarg, ja se'ns escapa de les mans. El que no puc negar és que l'alumnat ha canviat moltes actituds i maneres de fer des de que va arribar a l'aula.
Encara se li escapa a algú: on deixe això, Manolo?; ara que toca?... són els menos, però quan veuen que no els faig cas o els mire amb cara de pocs amics, de seguida reaccionen.
Avui hem començat el "Llegim en parella" i encara els calen 2 o 3 sessions per agafar la rutina i el ritme però no hi ha queixa, s'ho han pres seriosament. La reunió amb els pares i mares que vaig fer per a presentar i explicar el projecte va tindre molt bona acollida i les mirades i l'ambient parlava, es notava un caliu que deia sense paraules "això m'agrada", i a mi també, i molt. 
Sempre hi ha al que se li oblida el full o no ho prepara amb un adult però la mateixa dinàmica, el treball dels companys, el meu toc d'atenció i el detectar que es tracta d'una activitat seriosa e important (així la tracte i la valore) sol fer que responguen i rectifiquen el seu comportament.
També contava als pares i mares, i als alumnes la sort que vaig tindre de conéixer en maig a David Durán (creador del programa) i els parlava que per a mi era com Messi per a ú del Barça, o millor dit, molt més, al cap i a la fi m'aporta, m'ensenya i té molts més beneficis. Ho contava tan emocionat e il·lusionat que els contagiava la meua estima pel Llegim en parella i així és. Quan agafen ritme i comencen a tindre confiança solen fer unes fitxes, uns treballs i unes reflexions de la llengua per als companys que més d'una es mereixeria formar part d'algun llibre de text.

El Contacontes a infantil ja va per la cinquena setmana. Es van soltant i agafant confiança. Al primer dia en ploraven dues xiquetes i no volien eixir de l'aula, a la segona sessió, ja no ploraven i a la tercera se'ls agafaven de la maneta. Això va asoles. Recorde un xiquet que el primer em deia: "Manolo, estic emocionat, a vore com va, quins nervis", què bonic!!! Són encantadors els/les majors i els/les menuts/menudes.

També es van posar en marxa a l'octubre els reforços i aquest any ho estem fent de manera que la meitat de la classe se'n va amb el company a Informàtica i l'altra meitat es queda a classe. Com tenim dues sessions en dijous, tots van Informàtica i un grup fa Mates amb mi (resolució i plantejament de problemes) i després  amb l'altre fem Llengua, concretament Tertúlia literària dialògica, que bé, una altra proposta cooperativa, enriquidora i participativa que permet a l'alumnat xerrar, llegir, respectar, escoltar i donar opinions, contar vivències o argumentar postures. Estic encantat. I al mig de la sessió entra Don Vicent a vore si estem tots i totes i qui es queda al menjador i ens diu: "que agustet esteu ahí en cercle llegint, amb el mestre Manolo" i la veritat és que sí: QUÈ A GUSTET ESTEM!!!

diumenge, 5 d’octubre del 2014

UN MES: EL MILLOR I EL PITJOR

La nostra mascota: Mossets.
La nostra classe: El Planeta de 5a. El nostre bloc: El Bloc Misteriós. El delegat: Mario i aquesta setmana que ve, canviem de grups, això vol dir que ja portem 4 setmanetes de classe.
El millor d'aquest mes ha estat sense cap dubte vore com es va aprenent el ritme i la forma de treballar:
- l'ús de les graelles de control de deures,
- els primers conflictes als grups (ja no és tan guai ni tan fàcil com semblava),
- portar endavant els càrrecs dins dels grups (delegat/da, subdelegat/da, encarregat/da de material i secretari/a), ja tots i totes han passat una vegada per cada càrrec,
- el compliment de les responsabilitats dels grups envers l'aula:
  • agenda (a la pissarreta de l'aula i al bloc)
  • finestres, llums, porta, mascota i planta
  • la biblioteka (ja tenim una vintena de moviments i 5 propagandes al passadís)
  • la pissarra i el suro informatiu (els ajude jo donant-los algunes informacions però també n'han portat ells)
  • l'ambientació de l'aula (és el que encara tenim fluixet)
  • el bloc (algun grup ha punxat però ja tenim 3 entrades i 254 visites :-) )

... i sembla tot molt xulo però la veritat és que encara queda feina. 
No tot és com ho imagineu o tan bonic com vos ho conte, hehe. De fet l'altre dia em vaig posar com un bou, portàvem 8 minuts a classe (primera hora) i encara ningú, NINGÚ!!!, havia tret llibre i llibreta. 
A mi, normalment, m'agrada observar i no dir res, esperar, encara que els coste més, a que vaja eixint d'ells i d'elles el que cal fer, el tindre la iniciativa de que toca en cada moment. Intente no resoldre preguntes que ells saben la resposta: Manolo, 'havíem' porta accent? Manolo, on deixe el diccionari? Manolo, escric a l'agenda els deures?... jo, calle!!! (i costa callar, hahaha). Però, eixe dia no vaig poder aguantar. Em van eixir uns quants crits i després (potser tocava abans) vam fer la reflexió del que havia passat. 
També queda molt per aprendre respecte al diàleg i la discussió en grup. Hi ha molt de soroll i hem d'anar ajustant el to de veu. Ja hem buscat recursos per baixar el to (palmada), sense haver de donar crits d'avís, o per callar (alçar braç), si he de dir alguna cosa sense alçar la veu més que ells i elles, i de moment funciona, ja vorem el que dura.

Si parlava del millor, també cal parlar del PITJOR  i sense cap dubte: L'HORARI!!!
Fins ara no havia dit res, no em semblava ni bé ni mal, d'una banda els canvis sempre van bé, mitja hora menys a la vesprada, mig hora més al matí, sessions de 45', 6 en lloc de 5,... cap comentari, però ara, després d'una setmana he de dir que és terrible. 
Els dies que tinc dos sessions seguides, una àrea és d'una hora i l'altra de mitja i el dia que tinc una sessió (les de la vesprada que eren d'una hora) sempre es queda curta, massa curta. La solució podria ser fer sessions d'una hora i mitja però ja sé que es fa pesat treballar així. Potser una àrea algun dia sí, però tots els dies i totes les àrees, malament. Així que ja vorem com ens acoplem però tinc molts dubtes del bon funcionament i aprofitament d'aquest horari i lo pitjor és la seua repercussió en l'alumnat. 
Espere que els mestres i les mestres, una vegada més, fem jocs de mans i mil ocurrències per treure el curs endavant. SEGUR QUE SÍ!!!


dilluns, 8 de setembre del 2014

NOU GRUP, NOUS SOMNIS, NOUS REPTES

Comence nou curs amb un nou grup que arriba al tercer cicle.
Quan arriben sempre els veig molt xicotets i xicotetes, i quan se'n van, ...han crescut tant!!!

Veig davant meu una terra adobada, tova, preparada per començar a treure fruits que cal sembrar, regar, llaurar, adobar i netejar de males herbes. 

Veig aquest nou grup molt receptiu, fins i tot massa (no es queixen, he he) i cal anar fent-los més crítics. M'agrada que diguen la seua, que no peguen "cabotà" i ja està, perquè ho diu el mestre. Vull que siguen ells i elles els que s'adonen del que cal fer, per què i com, i això requerix de reflexió, diàleg, debats.

Ja hem començat amb els grups, hem raonat de quants i com ens fiquem (el primer dia no s'aclarien a ficar les taules a l'aula i jo callat mirant a vore que feien), hem repartit rols, càrrecs, responsabilitats de grup. Hem pensat en les tasques que cal atendre a l'aula i ens les hem repartit. Hem decidit tindre mascota. Hem triat el nom del bloc. Hem cavil·lat com presentarem les llibretes i ja hem començat a presentar textos.

Quatre dies condidors, de poca o cap feina acadèmica, tan sols organitzant, parlant i escoltant, coneixent-nos, fent grup.

Encara ens queda feina abans de començar en matèria: triar delegat/ada, ambientar l'aula, encetar el bloc, aprendre habilitats socials, de grup, cooperatives, parlar d'activitats, organitzar la biblioteca d'aula,... seguir aprenent a estar en grup, a parlar en grup (baixet) i a treballar junts. 

Sí, terra preparada per començar a sembrar, però cal adobar-la ben bé per a treure bons fruits.
No volem que la collita es faça malbé.